Tja, waarom zou je 4 weken Suikervrij gaan doen?

Heb je er misschien wel eens over nagedacht om een bepaalde periode de suiker te laten staan? Wellicht durf je zelfs de uitdaging aan te gaan om 4 weken lang Suikervrij te leven? Wat zou een goede reden hiervoor kunnen zijn? Daar is eigenlijk maar 1 antwoord op: om te ERVAREN wat het met je doet! Als je dénkt dat het wel meevalt met jouw suikerinname, dan kun je er op deze manier achter komen dat het wellicht toch allemaal iets anders in elkaar steekt dan je dacht. Als je besluit om de uitdaging aan te gaan, leer je precies hoe dit werkt én kun je gaan ervaren welke positieve effecten dit heeft op jouw gezondheid!

Ervaringen

Natuurlijk zal iedereen andere ervaringen hebben als je 4 weken suikervrij gaat eten en drinken. Wel kan ik hier een opsomming geven van de veelvoorkomende POSITIEVE ervaringen.

  • Afvallen
  • Meer energie
  • Betere concentratie
  • Lekkerder in je vel zitten
  • Beter slapen
  • Minder hoofdpijn
  • Minder last van maagzuur
  • Langer een verzadigd gevoel
  • Fit voelen
  • Warmere handen en voeten
  • Betere stoelgang
  • Rustige buik
  • Gezondere huid (minder eczeem)
  • Goed voor je cholesterol
  • Mensen met diabetes type 2 die minder insuline nodig hebben!

 

De eerste dagen

Vóórdat je deze positieve verschijnselen gaat ervaren krijg je vaak eerst wat ‘ontwenningsverschijnselen’ of ‘afkickverschijnselen’. Dat heeft te maken met ‘ontgifting’ van je lichaam. Hoe meer suikers (en snelle koolhydraten) je gewend bent te eten, hoe meer van deze ontgiftingsverschijnselen je zou kunnen ervaren. Ná de ontgifting is je lijf een stuk schoner en kun je de positieve effecten gaan ervaren. Het is namelijk vastgesteld dat suiker ontzettend schadelijk en verslavend is! In je hersenen worden dezelfde (belonende) stofjes aangemaakt, bij het eten van suiker, als bij het gebruik van drugs.

 

Grote schoonmaak

Bij het ontgiften komen er allerlei afvalstoffen in je bloed die afgevoerd moeten worden. Je lichaam is een grote schoonmaak aan het houden! Daarom kun je je soms zo beroerd voelen. Het goede nieuws is dat dit een tijdelijk verschijnsel is en er zijn zeker ondersteunende maatregelen die deze effecten kunnen verminderen. Dit verschilt ook weer per persoon, maar na 1-2 weken worden deze lichamelijke klachten vaak wel minder heftig.

 

Rustige periode

Als je besluit om te beginnen met 4 weken suikervrij, denk hier in ieder geval goed over na! Is er een periode voor jou, waarin je rekening kunt houden met deze ontwenningsverschijnselen? Een periode waarin je het wellicht iets rustiger aan kunt doen? Zo niet, dan zijn er nog wel een aantal maatregelen die je kunt nemen om in ieder geval de eerste twee weken zo goed mogelijk door te komen.

 

Wat kun je doen?

Regel één is dat je goed luistert naar je lichaam. Heb je erg veel last van ontwenningsverschijnselen, ga dan bijvoorbeeld niet sporten, maar maak een wandeling en ga een keer op tijd naar bed. Verder is het heel belangrijk om echt voldoende water te drinken. Neem eventueel een glas bouillon of wat noten als je je wat slapjes voelt. Ook kun je alvast wat suikerrijke gewoontes gaan ‘afbouwen’ voordat je de 4 ‘strenge’ weken gaat doen. Slik je nog geen multi vitamine? Ga dat dan doen voor wat extra ondersteuning (vraag me evt. om advies hierover!). Let verder goed op je vet- en eiwitinname.

 

Moet het echt 4 weken?!

Ten eerste ‘moet’ je niets! Je beslist altijd zelf. Wil je stoppen? Dan stop je toch! Niemand dwingt je. Die 4 weken zijn er echter niet voor niets. Dit is een periode die je lijf nodig heeft om het verschil te ervaren! Als het goed is ga je je aan het einde van die 4 weken suikervrij echt beter voelen. Meer energie ervaren, betere gezondheid, beter slapen en vaak ook nog wat kilo’s eraf.

4 weken is meestal nog niet lang genoeg voor een blijvende verandering. Over het algemeen duurt het een paar maanden tot 1 jaar voordat je aan nieuwe gewoontes gewend bent. Als je voor jezelf beslist om na deze 4 weken door te gaan op je suikervrije of suikerbewuste pad, wees dan niet te streng voor jezelf. Heb je de voordelen ervaren? Dan weet je waarvoor je het doet. Ga je een keer in de ‘fout’, pik de volgende dag de draad gewoon weer op. Hoe vaker en langer je je nieuwe gewoontes toepast, hoe makkelijker het wordt en uiteindelijk wordt het een nieuwe en gezonde gewoonte!

Wil je ervaren wat het voor jou kan betekenen om te stoppen of minderen met suiker? Start dan met het programma ‘Suikervrij Genieten’. Deze start met een voorbereidingsperiode met uitleg en informatie, waarna de uitdaging begint om 4 weken zonder suiker te ervaren. Je kunt dit zelfstandig doen, maar persoonlijke begeleiding hierbij is ook mogelijk!

Suikervrij Genieten

Doorbreek je Suikerverslaving
Door mee te doen aan Suikervrij Genieten leer je op een eenvoudige en praktische manier hoe je Suiker kunt herkennen en vermijden. Je wordt je er stap voor stap van bewust hoe een gezond voedingspatroon er uit hoort te zien en waarom. Inclusief veel recepten om jou te helpen en inspireren!

Coaching op maat

Persoonlijk maatwerk
In een persoonlijk coachingstraject staat maatwerk voorop. Jouw huidige voedingsgewoontes, wensen en mogelijkheden zijn het uitgangspunt. Waar wil je aan werken? Wat vind jij het belangrijkste? Welk tempo past bij jou? Hoeveel en wat voor soort hulp heb je nodig?