Buikpijn en Suiker

Buikpijn kan je leven flink verstoren. Zeker als je er regelmatig last van hebt. Het kan ook lang onduidelijk zijn waarmee de buikpijn te maken heeft. Zeker omdat zich veel organen in je buik bevinden. Ook je darmen! Suiker kan een negatief effect hebben op het goed functioneren van je darmen en buikpijn veroorzaken.

Buikpijn en suiker

Eén van de mogelijke oorzaken van buikpijn kan te maken hebben met de hoeveelheid suiker die je binnenkrijgt. Suiker bestaat voor de helft uit glucose en de andere helft is fructose. Vooral fructose kan buikpijn en darmklachten veroorzaken. Je kunt dit ervaren als krampen of een opgeblazen gevoel. Ook kan diarree of juist verstopping meespelen.

Fructose

Fructose staat ook wel bekend als fruitsuiker. Het gedraagt zich anders als gewone suiker. Fructose gaat direct naar de lever en smaakt 2 x zo zoet als suiker. Er wordt door de voedselfabrikanten veel fructose gebruikt in koek, snoep, gebak, frisdranken en vruchtensappen. Ook aan veel kant-en-klaar producten wordt fructose toegevoegd.

Fabrieksvoedsel

In een fabriek kan goedkoop fructose gemaakt worden uit bijvoorbeeld maïs. Lees altijd de etiketten (kijk het filmpje) op de producten en kijk dan als eerste naar de ingrediënten. Fructose zit ook verborgen in HFCS bijvoorbeeld (High Fructose Corn Syrup) en dat wordt echt héél veel toegevoegd aan producten!

Fruitsuiker

Als fructose fruitsuiker is, hoe zit het dan met fruit? Nou, in fruit zit natuurlijk nog veel méér dan alleen maar fructose. Denk maar aan vitamines, mineralen, vezels en vocht. Als je fruit in zijn geheel eet krijg je dus meteen veel waardevolle voedingsstoffen binnen. Heel wat anders dan als je alleen maar fructose binnenkrijgt. Als je merkt dat je snel buikpijn krijgt na het eten van fruit, dan kan het zo zijn dat je gevoelig bent voor fructose.

Buikpijn

Even terug naar de buikpijn. Dat kan dus te maken hebben met het te veel binnenkrijgen van suiker en fructose. Als iemand veel suikerrijke producten neemt ontstaat er vaak een tekort aan vitamines, mineralen en andere waardevolle voedingsstoffen. Dit kan ook meespelen met het veroorzaken van buikpijn.

Lactose

Er is nóg een soort suiker die buikpijn kan veroorzaken: lactose. Lactose is melksuiker en bevindt zich in zuivelproducten. Niet alle zuivel bevat evenveel lactose. De zure soorten als kwark, yoghurt, karnemelk en kefir bevatten hier minder van. Veel mensen kunnen lactose niet goed verteren. Misselijkheid, winderigheid, buikpijn of kramp kan het gevolg zijn.

Zelf ondervinden

Heb je veel last van buikpijn, krampen, diarree, obstipatie, winderigheid of een opgeblazen gevoel? Dan kan het een goed idee zijn om de hoeveelheid suiker in je voeding te verminderen en eventueel de zuivelproducten een poosje te laten staan. Kijk wat het met je doet en of je verschillen merkt. Heb je hulp nodig? Stuur me een bericht en ik neem contact met je op.

Suikervrij Genieten

Doorbreek je Suikerverslaving
Door mee te doen aan Suikervrij Genieten leer je op een eenvoudige en praktische manier hoe je Suiker kunt herkennen en vermijden. Je wordt je er stap voor stap van bewust hoe een gezond voedingspatroon er uit hoort te zien en waarom. Inclusief veel recepten om jou te helpen en inspireren!

Coaching op maat

Persoonlijk maatwerk
In een persoonlijk coachingstraject staat maatwerk voorop. Jouw huidige voedingsgewoontes, wensen en mogelijkheden zijn het uitgangspunt. Waar wil je aan werken? Wat vind jij het belangrijkste? Welk tempo past bij jou? Hoeveel en wat voor soort hulp heb je nodig?