Fruit

Fruit is een natuurproduct en past om die reden zeker in een bewuster en gezonder voedingspatroon. Toch zijn er ook altijd veel vragen over. Zoals: hoeveel is goed? Wanneer is een goed tijdstip om fruit te eten? Welke soorten zijn beter? Is sap of een smoothie ook goed? En misschien lust je geen fruit of ben je er overgevoelig voor, wat dan? 

Fruit en fructose

Fruit, in zijn geheel, is een prima natuurlijk, onbewerkt en gezond product. Elke soort heeft zijn eigen unieke samenstelling aan waardevolle voedingsstoffen. En elk seizoen en klimaat heeft ook haar eigen oogst. Wij wonen dan wel in Nederland, maar kunnen ook genieten van exotische vruchten die hier niet groeien. De keuze is dus reuze. Fruit wordt over het algemeen gewaardeerd om de zoete smaak. Dit komt door de fructose.

Onbeperkt fruit eten?

Aan het eten van fruit kunnen ook nadelen kleven. Zoals met veel voeding geldt ook hier: eet het met mate, varieer en ervaar ook hoe jij reageert op het eten van fruit. Een normaal gebruik van fruit ligt op 2 tot 3 stuks per dag. Bij diabeten wordt een maximum van 2 stuks geadviseerd. Als je erg veel fruit eet krijg je ook veel fructose binnen. Voor je bloedsuikerspiegel is fructose beter dan gewone suiker, want het verhoogt met een omweg je bloedsuiker (het gaat eerst naar je lever, waar het omgezet wordt in glucose). Maar… je lever kan maar kleine hoeveelheden fructose verwerken. Krijg je hier teveel van binnen, dan wordt het overschot direct opgeslagen als vet. Fruitsoorten met de minste fructose zijn (blauwe) bessen, aardbeien, bramen, mandarijn, kiwi, meloen en ook abrikoos.

Fruit als tussendoortje?

Om antwoord te geven op de vraag of het verstandig is om fruit als tussendoortje te eten, is wat extra uitleg nodig. Het hangt ervan af wat je wilt bereiken. Heb je een prima gezondheid, zit je lekker in je vel en niet teveel overgewicht, dan kun je prima een stuk fruit als tussendoortje eten. Als je doel is om af te vallen, gezonder te worden en je wilt je bloedsuikerspiegel niet zo laten pieken, dan wordt het een ander verhaal. Je kunt dan nog steeds wel een beetje fruit als tussendoortje eten, maar eet er dan bijvoorbeeld een handje noten bij. Of neem het niet als tussendoortje, maar een half uur na je ontbijt of lunch. Fruit in de avond kan een nadelige invloed op je slaap hebben (fructose bindt namelijk aan tryptofaan, wat weer een voorloperstofje van het slaaphormoon melatonine is)!

Hoe zit het met vruchtensap of smoothies?

Als je fruit gaat uitpersen houdt je alleen het sap over. Alle gezonde vezels ontbreken dan en het sap is puur fructosesap geworden! Om een lekker glas versgeperst sinaasappelsap te maken heb je al snel 3 tot 4 sinaasappels nodig. Probeer maar eens om die hoeveelheid sinaasappels in zijn geheel op te eten: dat verzadigt veel meer! En, zoals hiervoor vermeld, teveel fructose in 1 x zorgt voor extra vetopslag. Niet handig als je af wilt vallen. Bij smoothies hangt het ervan af hoe deze is samengesteld. Bestaat deze uit 3 of 4 stuks fruit, dan is het een overdaad aan fructose. Neem je 1 stuk fruit (in zijn geheel) met bijvoorbeeld een avocado erbij en wat kokoswater of volle yoghurt, dan is het een ander verhaal. Strooi je daar nog wat noten of pitten overheen, dan is dit prima!

Overgevoelig voor fructose?

Een overgevoeligheid voor fructose komt voor. Als je geen of niet veel fruit eet, kun je er nog steeds een overdaad van binnenkrijgen zonder dat je misschien in de gaten hebt! Dit komt omdat het (kunstmatig) aan ontzettend veel voedingsmiddelen wordt toegevoegd. Helaas kan dat onder diverse benamingen vermeld staan, die je niet direct herkent als zijnde fructose. Wat te denken van HFCS (High Fructose Corn Syrup) en vele natuurlijke zoetmiddelen als honing of agavesiroop? Gewone witte suiker bestaat ook voor de helft uit fructose. In dit artikel van Rineke Dijkinga kun je nog meer lezen over overgevoeligheid voor fructose.

Als je geen fruit eet of lust…

Er zijn ook genoeg mensen die geen of heel weinig fruit eten of ze lusten het niet. Is dat een probleem? Dat hangt er van af. Hoe is de rest van hun voedingspatroon? Wat mij betreft gaat het altijd om het totaalplaatje. En daarbij is het ook belangrijk hoe iemand zich voelt. Fruit is zeker gezond maar ook weer niet zaligmakend voor je gezondheid. Er spelen nog veel meer factoren mee. De enige die kan bepalen of het wellicht een probleem kan zijn, ben je zelf. Wil je er een keer over in gesprek met mij, dat kan altijd!

Suikervrij Genieten

Doorbreek je Suikerverslaving
Door mee te doen aan Suikervrij Genieten leer je op een eenvoudige en praktische manier hoe je Suiker kunt herkennen en vermijden. Je wordt je er stap voor stap van bewust hoe een gezond voedingspatroon er uit hoort te zien en waarom. Inclusief veel recepten om jou te helpen en inspireren!

Coaching op maat

Persoonlijk maatwerk
In een persoonlijk coachingstraject staat maatwerk voorop. Jouw huidige voedingsgewoontes, wensen en mogelijkheden zijn het uitgangspunt. Waar wil je aan werken? Wat vind jij het belangrijkste? Welk tempo past bij jou? Hoeveel en wat voor soort hulp heb je nodig?