Etiket lezen supermarkt

Een etiket lezen in de supermarkt

Waar begin je als je probeert een etiket te lezen op producten in de supermarkt? Let je nu als eerste op de calorieën, de suikers, koolhydraten of vetten? Misschien zijn ze allemaal wel belangrijk! En als er van die mooie kreten op staan met ‘toegevoegde vitamines‘ of ‘bevat omega-3 vetten‘ dan kun je  al snel de indruk krijgen dat het een gezond product is. In dit blog wil ik je er graag meer over vertellen.

Wat staat er eigenlijk op een etiket?

Enerzijds staat er een opsomming van de ingrediënten en verder vind je een opsomming van de voedingswaarde. Bij de ingrediënten staat een opsomming van alle stoffen of samengestelde stoffen die in het product zitten. De voedingswaarde wordt vaak per 100 gram weergegeven en daar vind je een opsomming van de calorieën/kilojoules, vetten, eiwitten, koolhydraten en vezels. 

Ingrediënten

De ingrediëntenlijst begint altijd met hetgeen er het meest in zit. Wat vooraan staat is dus het hoofdingrediënt. Hoe meer ingrediënten een product bevat hoe onnatuurlijker dit is! In een fabriek worden vaak allerlei kleur- geur- en smaakstoffen aan een product toegevoegd. Hier is veel onderzoek naar gedaan en fabrikanten weten wat goed smaakt en waar mensen dan steeds méér van willen eten! 

Voedingswaarde

Vaak begint de opsomming op een etiket met de hoeveelheid energie, uitgedrukt in calorieën of kilojoules. Veel mensen houden hier rekening mee als ze willen afvallen. Maar er is echt veel meer waar je op zou kunnen letten! De hoeveelheid en vooral kwaliteit van koolhydraten, eiwitten en vetten zijn nóg belangrijker! Dit zijn de grote bouwstenen voor een gezond lichaam. De kleinere bouwstenen zoals vitamines, mineralen en sporenelementen vind je vaak niet terug op een etiket. 

Suikerklontjes tellen

Funest voor een gezond lichaam is teveel suiker! Hoe kun je op een etiket nu de hoeveelheid suiker terugvinden? Dat is best eenvoudig eigenlijk! Kijk naar de hoeveelheid koolhydraten in het product, zoals vermeld bij de voedingswaarde op het etiket. LET OP: het wordt vaak vermeld per 100 gram! Soms staat er apart bij vermeld ‘waarvan suiker’, maar hier hoef je niet naar te kijken. Het gaat echt om de totale hoeveelheid koolhydraten. Kijk vervolgens hoeveel vezels er in hetzelfde product aanwezig zijn. Als er per 100 gram meer dan 8 gram vezels in het product zitten, dan mag je deze van de koolhydraten aftrekken. Wat je dan overhoudt aan koolhydraten, deel je door 4 (het gewicht van een suikerklontje) en je weet hoeveel suikerklontjes het product bevat. 

Voorbeeld

Neem bijvoorbeeld eens een zakje katjesdropjes. Per 100 gram 63 gram koolhydraten. In het hele zakje (250 gram) dus: 157,5 gram koolhydraten. Geen vezels. Aantal suikerklontjes: 157,5 gedeeld door 4 = ruim 39 klontjes suiker!!! En dan te bedenken dat je zo’n zakje misschien wel in 1 x achter elkaar op kunt eten. 

Geen etiket is beter

Het is goed om af en toe eens een etiket nader  te bestuderen om je zo bewuster te worden van wat je eigenlijk eet. Als je graag gezonder wilt eten en misschien wat af wilt vallen, is het goed om vooral op de hoeveelheid koolhydraten en suiker te letten. Producten zonder etiket zijn eigenlijk altijd goed! Verse groente, fruit, noten, eieren en met mate wat vlees, vis of kip van goede kwaliteit. Breng het op smaak met kruiden zonder toevoegingen. Die zijn volop verkrijgbaar! 

Suikervrij Genieten

Doorbreek je Suikerverslaving
Door mee te doen aan Suikervrij Genieten leer je op een eenvoudige en praktische manier hoe je Suiker kunt herkennen en vermijden. Je wordt je er stap voor stap van bewust hoe een gezond voedingspatroon er uit hoort te zien en waarom. Inclusief veel recepten om jou te helpen en inspireren!

Coaching op maat

Persoonlijk maatwerk
In een persoonlijk coachingstraject staat maatwerk voorop. Jouw huidige voedingsgewoontes, wensen en mogelijkheden zijn het uitgangspunt. Waar wil je aan werken? Wat vind jij het belangrijkste? Welk tempo past bij jou? Hoeveel en wat voor soort hulp heb je nodig?