Magnesium

Magnesium voor ontspanning

Magnesium is noodzakelijk om te kunnen ontspannen. Bewuster en Gezonder Kesteren

Als er één mineraal is dat belangrijk is om goed te kunnen ontspannen, dan is dit wel magnesium. Het is in ALLE CELLEN van je lichaam aanwezig en is, na water en zuurstof, het meest belangrijke stofje. Magnesium is betrokken bij méér dan 300 stofwisselingsprocessen in je lichaam. Goed om hier eens wat meer over te weten te komen als je behoefte hebt aan meer ontspanning.

Wat doet magnesium nog meer?

 

Magnesium werkt samen met andere belangrijke mineralen zoals calcium en kalium. Samen houden ze balans in een heel aantal belangrijke processen in het lichaam.

Zo is magnesium betrokken bij o.a. de volgende functies:

  • spierwerking (ook de hartspier)
  • regulering bloeddruk
  • hartritmestoornissen
  • werking zenuwstelsel
  • energievoorziening
  • goede geestelijke balans
  • goed concentratievermogen
  • het geheugen
  • gezonde slaap
  • behoud sterke botten en tanden
  • goed immuunsysteem

Het beste ogenblik om je te ontspannen,

is wanneer je er geen tijd voor hebt

Hoe zorg je voor voldoende magnesium?

Magnesium moet je vooral via de voeding binnenkrijgen. Er is wel een bepaalde hoeveelheid aanwezig in je lichaam (in de botten, tanden, spieren en organen), maar deze is niet vrij beschikbaar. Voeding die rijk is aan magnesium is bijvoorbeeld: diverse soorten bonen, spinazie, noten, zaden en pitten, quinoa en gekookte zoete aardappel.

Stress is een grootverbruiker van magnesium. Er zijn veel soorten stress. Als je (extreem) veel sport is dit stress voor je lichaam. Of je hebt fysiek zwaar werk. Een ander soort stress is bijvoorbeeld intensief studeren. Maar ook als je veel piekert en je steeds bezig bent met je zorgen te maken. Dit vergt veel van je hersens en vraagt véél magnesium. Een deel van de oplossing kan zijn om je gedrag/leefstijl aan te passen en meer rust in te bouwen. In de praktijk blijkt dit best een uitdaging te zijn. Daarom kan extra suppletie in deze situaties zeker aanbevolen worden.

Magnesium is noodzakelijk om te kunnen ontspannen. Bewuster en Gezonder Kesteren

Er zijn verschillende soorten magnesium

 

Nu zijn er verschillende soorten magnesium met elk een eigen werking. Als eerste heb je de volgende indeling:

  • Transdermaal: producten die via de huid opgenomen worden en zo een directe uitwerking op de spieren en gewrichten hebben
  • Oraal: supplementen slikken die uiteindelijk via het bloed de cellen bereiken
Magnesium is noodzakelijk om te kunnen ontspannen. Bewuster en Gezonder Kesteren

Transdermaal

 

Dit zijn producten die op de huid aangebracht worden. Het kan via een voetenbad, een gel, creme of olie door de huid worden opgenomen.

Massage met magnesium

Massage met magnesium heeft vrijwel direct een positief effect op pijnlijke spieren. Zeker als dit gecombineerd wordt met warmte, waardoor de poriën in de huid gaan openstaan en de magnesium extra diep kan doordringen. In mijn praktijk richt ik me met deze massage vooral op de nek, schouders en bovenrug omdat ontzettend veel mensen hier baat bij hebben. Deze massage kan aangevuld worden met een korte of langere massage van de voeten en onderbenen voor een compleet gevoel van ontspanning. Om dit effect te optimaliseren kan het nuttig zijn om ook een supplement te gaan gebruiken. Hierover kan ik je adviseren als je dit wenst.

Oraal

 

Magnesium is altijd gebonden aan een andere stof om de opname te bevorderen. Kies altijd voor een natuurlijke (organische) vorm die snel en goed wordt opgenomen. Hierna zie je een afbeelding van welkmagnesium.nl met goed en slecht opneembare magnesiumsoorten:

magnesium voor ontspanning

Magnesium is noodzakelijk om te kunnen ontspannen. Bewuster en Gezonder Kesteren

Magnesium meten

 

In mijn praktijk is het mogelijk om via een foto van je ogen te bepalen of je een magnesiumtekort hebt. Dit kan ook via een snelle bioresonantiemeting. Je kunt hiervoor een afspraak maken.

Bewust omgaan met Voeding

 

Speciaal voor jou als je graag méér wilt leren over voeding, heb ik een online cursus ontwikkeld. Hierin neem ik je mee terug naar de basis van voeding. Waar bestaat gezonde voeding uit? Wat zijn de basisingrediënten en hoe herken je dit in de praktijk van alledag? Hoe verwerkt je lichaam deze voeding het beste? Dat leer je ook. Verder krijg je opdrachten en heb je 3 maanden de tijd om met mij te overleggen en vragen te stellen via de mail. Voor andere opties kijk op de pagina over voeding