Ketogeen eten

Ketogeen eten, dit moet je weten!

Ketogeen eten zorgt ervoor dat je lichaam vet als energiebron gaat gebruiken in plaats van glucose. Zowel het vet dat je via je voeding binnenkrijgt als je eigen (overtollige) lichaamsvet. Dit kan veel voordelen voor je gezondheid en gewicht hebben.

Vet als energiebron

Vet gebruiken als energiebron is van oorsprong een heel natuurlijk proces van het menselijke lichaam. Vroeger waren er vaak periodes dat er weinig te eten was en ging het lichaam vanzelf over tot het verbranden van lichaamsvetten voor energie. Ook nu weet ons lichaam nog heel goed dat dit prima werkt! Vet levert sowieso méér dan 2 x zoveel energie dan glucose.

Glucose als energiebron

Het is voor een lichaam wel mákkelijker om energie uit glucose te halen! Dat heeft dan ook altijd de voorkeur (waarom moeilijk doen als het makkelijk kan?!). Pas als je glucosevoorraad in je bloed op is, gaat het lichaam op zoek naar andere brandstof: VET!

Waarschuwing

Hoe aantrekkelijk het bovenstaande ook kan lijken, begin nooit zómaar aan een ketogene manier van eten! Er zijn zeker een aantal hele mooie voordelen te benoemen (en ook bewezen), toch kan het ook risico’s met zich meebrengen als je jezelf hierin niet verdiept of laat begeleiden. Zeker als je medicatie gebruikt of (ernstig) ziek bent is het verstandig om eerst je behandelend arts te raadplegen.

Eiwitten en vezels

Natuurlijk heb je méér nodig dan alleen vet voor energie. Net als bij alle goede voedingsadviezen is het ook hierbij belangrijk om voldoende eiwitten van goede kwaliteit binnen te krijgen én vezels (uit o.a. groente). Bij een ketogene manier van eten zijn de verhoudingen ongeveer: 70% energie uit vet, max. 20gr. koolhydraten per dag en eiwit ongeveer 0,8-1 gr. per ideaal lichaamsgewicht.

Andere zienswijze

Ketogeen eten is compleet anders dan de nogal ingeburgerde Westerse manier van eten, die vaak voor 70% uit koolhydraten bestaat. Ben je bereid om op een andere manier naar je voeding te kijken? Of houd je halsstarrig vast aan de manier van eten zoals je gewend bent? Alles mag en alles is goed! Alleen jij hebt de verantwoording over jouw lijf.

De rest van je leven ketogeen eten?

Ook dit beslis je zelf. Er zijn vele mogelijkheden en variaties. Bijvoorbeeld 1 week per maand op deze manier eten, of 1 dag per week, of 1 maand per kwartaal. Als je lijf helemaal gezond en fit is, kun je ook geleidelijk aan weer wat meer koolhydraten gaan toevoegen. Dan is het voor je lichaam makkelijk om te schakelen tussen vet- en glucoseverbranding.

Waar komt deze informatie vandaan?

De informatie hiervoor is een samenvatting uit het boek ‘Ketokuur-een nieuw leven in 14 dagen’ en is geschreven door Pascale Neaessens met medewerking van Dr. William Cortvriendt en prof. Dr. Hanno Pijl. In dit boek wordt heel goed uitgelegd wat de voor- en nadelen zijn, hoe je kunt beginnen, voor wie het is bestemd en waar je op moet letten als je hiermee aan de slag gaat.

Meer weten?

Inmiddels zijn mijn vriend en ik aan onze 3e week bezig met hele mooie resultaten: na 2 dagen kon mijn vriend (diabetes type 2 en hoge bloeddruk) zijn insuline al stoppen! Hij controleert zijn bloedsuiker en bloeddruk elke dag en ook de bloeddruk is nu prachtig. Mede dankzij een Tanita weegschaal kunnen we goed monitoren hoe het met het buikvet en vochtgehalte in ons lijf is gesteld. Na de 3e week gaan we misschien iets meer koolhydraten, in de vorm van fruit, toevoegen en kijken welk effect dat heeft. Vanwege mijn achtergrond als orthomoleculair voedingscoach, doktersassistente en apothekersassistente, kan ik hier op een zeer verantwoorde manier mee omgaan! Wil je meer weten over deze manier van eten en een keer een gesprekje met ons hierover hebben? Mail, bel of stuur een Whatsapp bericht, dan maken we een afspraak.

Suikervrij Genieten

Doorbreek je Suikerverslaving
Door mee te doen aan Suikervrij Genieten leer je op een eenvoudige en praktische manier hoe je Suiker kunt herkennen en vermijden. Je wordt je er stap voor stap van bewust hoe een gezond voedingspatroon er uit hoort te zien en waarom. Inclusief veel recepten om jou te helpen en inspireren!

Coaching op maat

Persoonlijk maatwerk
In een persoonlijk coachingstraject staat maatwerk voorop. Jouw huidige voedingsgewoontes, wensen en mogelijkheden zijn het uitgangspunt. Waar wil je aan werken? Wat vind jij het belangrijkste? Welk tempo past bij jou? Hoeveel en wat voor soort hulp heb je nodig?