Alcohol en Slaap

Alcohol en Slaap

Een glas alcohol voor het slapen ontspant en lijkt te helpen om beter te slapen. Dat is wat veel mensen ervaren. Het ene onderzoek zegt dat 1 glas rode wijn goed is voor je gezondheid en er zijn ook berichten dat die dit weer tegenspreken. Wat doet alcohol eigenlijk in je lijf?

Alcohol ontspant

Als we even uitgaan van 1 glas alcohol dan kun je zeggen dat het over het algemeen een ontspannende werking heeft vanwege het effect op bepaalde neurotransmitters (GABA en glutamaat). Toch is dit zeker niet bij iedereen zo! Er zijn mensen die alcohol heel slecht verdragen, ook al is het maar 1 glas. Daarnaast zijn er ook die, zo lijkt het, zonder problemen wel 5 glazen alcohol weg kunnen werken. 

Alcohol in je lijf

Welke route legt alcohol af in je lijf? Het komt als eerste in je maag terecht alwaar, via de slijmvliezen, zo’n 20% direct in je bloed komt. Het restant gaat via je darmen naar je lever. Je lever doet daar z’n stinkende best om het af te breken. De snelheid waarmee dit gebeurt is per standaard glas 1,5 uur. Wat niet afgebroken wordt, gaat weer je bloedbaan in, komt uiteindelijk weer terug bij de lever totdat het helemaal afgebroken is. Alcohol passeert de bloed-hersenbarrière en bereikt dus ook je hersenen.

Effecten van alcohol

Enerzijds heeft alcohol een effect op het lichamelijk functioneren en anderzijds heeft het psychische gevolgen. Puur lichamelijk gezien merk je vaak: je motoriek wordt minder goed, je zintuigelijke waarneming verandert, geheugen neemt af en je bent minder geremd in je gedrag. Psychisch kan alcohol een angststoornis of depressie verergeren of veroorzaken,

Alcohol en Slaap

In mijn eerdere blog over slaap kun je lezen dat het belangrijk is om zowel goed in te kunnen slapen als goed en diep dóór kunnen slapen. Slaap bestaat uit verschillende fases: lichte slaap, diepe slaap en REM-slaap. Alcohol zorgt er vaak wél voor dat je sneller inslaapt, maar je slaapt minder diep en onrustig. Vooral de belangrijke REM-slaap wordt minder waardoor er, op den duur, minder lichamelijk en geestelijk herstel plaatsvindt.

Overige effecten van alcohol

Alle effecten van alcohol hangen natuurlijk af van de hoeveelheid, regelmaat en duur van de consumptie. Bij langdurig en overmatig gebruik van alcohol is de kans op schade in je lijf groter. Zoals een verhoogde kans op leverschade, problemen in je maag en darmen, vitamine B12 tekort en alvleesklierontsteking. De risico’s zijn ook groter naarmate je ouder (50+) wordt.

Meer lezen over alcohol?

Veel van de informatie die hiervoor staat kun je uitgebreider teruglezen op de site van het Trimbos instituut, hét expertisecentrum op het gebied van alcohol.

Wil jij ook beter slapen?

Nu weet je welk effect alcohol heeft op je hersens en de kwaliteit van je slaap. Mocht je hier iets in herkennen kun je kijken of het lukt om de alcoholinname te verminderen of zelfs vermijden. Verder kunnen er natuurlijk nog méér redenen zijn dat je slecht slaapt. Alleen jíj weet dat en kunt een besluit nemen om veranderingen aan te brengen. Daar begint het mee, een eerste stap. Ik heb je met dit blog vooral willen informeren en bewust maken. Heb je hulp nodig om minder alcohol te drinken, informeer bij je huisarts waar je terecht kunt.

Suikervrij Genieten

Doorbreek je Suikerverslaving
Door mee te doen aan Suikervrij Genieten leer je op een eenvoudige en praktische manier hoe je Suiker kunt herkennen en vermijden. Je wordt je er stap voor stap van bewust hoe een gezond voedingspatroon er uit hoort te zien en waarom. Inclusief veel recepten om jou te helpen en inspireren!

Coaching op maat

Persoonlijk maatwerk
In een persoonlijk coachingstraject staat maatwerk voorop. Jouw huidige voedingsgewoontes, wensen en mogelijkheden zijn het uitgangspunt. Waar wil je aan werken? Wat vind jij het belangrijkste? Welk tempo past bij jou? Hoeveel en wat voor soort hulp heb je nodig?