Tarwe, past dat wel bij onze genen?

Tarwe, past dat eigenlijk wel in onze huidige voeding? Als je naar onze genen kijkt, die snappen daar helemaal niets van! Dit is dan ook meteen een verklaring voor veel chronische gezondheidsklachten. Ook al klinkt dit logisch, het is voor veel mensen erg lastig om tarwe te laten staan.

40.000 jaar geleden

Ik neem je even mee terug in de tijd, naar zo’n 40.000 jaar geleden. De reden hiervoor is dat de genen van onze lichamen (ook die van jou!) nog net zo functioneren als 40.000 jaar geleden. In onze genen ligt oeroude informatie opgeslagen en deze past zich amper aan. En tóen haalden de mensen die toen leefden, de zogenaamde jager/verzamelaars, het echt niet in hun hoofd om tarwe te gebruiken als voeding. Kijk nog even naar het plaatje hierboven. Tarwe is een grassoort en was absoluut niet aantrekkelijk om als voedingsmiddel te dienen voor de mens.

 

7.000 – 10.000 jaar geleden

Pas zo’n 7 tot 10.000 jaar geleden is de mens begonnen om tarwe als voeding te gebruiken. Het was wel ontzettend bewerkelijk! De korrels waren klein, moesten geplet worden en fijngemaakt. Fabrieken waren er toen niet dus alles gebeurde met de hand. Hoe het precies ontdekt is om als basis voor brood te gebruiken, weet ik niet, maar het brood dat er toen van gemaakt werd, was heel anders dan het brood van nu. Er werd ook zeker niet zo veel van gegeten! De voeding van toen bestond voornamelijk uit (blad)groente, fruit, noten en zaden, eieren, vis en af en toe wat wild. Water was het enige dat er te drinken was.

 

Vandaag de dag

Hoe anders ziet ons huidige voedingspatroon er uit! Als je in gedachten houdt dat onze genen nog net zo ingesteld zijn als 40.000 jaar geleden, is het geen wonder dat onze gezondheid zo dramatisch aan het verslechteren is! Ons lichaam is er eenvoudigweg niet op ingesteld om zo’n grote hoeveelheid aan granen (allerlei soorten) te verwerken. Dit ligt enerzijds aan de gluten die, vooral in tarwe, zitten (lees nog eens mijn blog over gluten er op na), maar er is nóg een oorzaak dat veel mensen op den duur problemen met tarwe en andere graan-/grassoorten krijgen. En dat zijn de lectinen. Oók glutenvrije granen bevatten lectine! Lectine bevindt zich aan de buitenkant van de graankorrel (het vliesje).

 

Lectine

Granen worden helemaal NIET verteerd! Niet door dieren en niet door mensen. Als een koe gras/granen eet, worden de zaden ervan weer uitgescheiden op het land en hier groeien weer nieuwe plantjes uit. Zelfs met de 7 magen van de koe wordt het dus niet verteerd. Nu bestaat het overgrote deel van de natuurlijke voeding van een koe uit planten in hun geheel, dus die paar korrels graan- of graszaad levert geen problemen op. Maar bij mensen is dit anders. Als wij het hele zaad eten (volkoren) richt lectine schade aan de darmwand aan. Daar merk je niet meteen iets van dus het verband hiermee wordt niet snel gelegd. Voor jezelf is het best eenvoudig om er achter te komen of je je gezonder gaat voelen door in elk geval alle tarwe voor een bepaalde periode te laten staan!

 

Andere granen

Tarwe is wel de allerergste granensoort als je kijkt naar de schadelijke effecten op de gezondheid. Maar ook andere graan-/grassoorten hebben dit effect. Dit heeft te maken met schade die ze veroorzaken aan de darmwand. Onze darmen zijn er om voedsel te verteren en goede voedingsstoffen aan het bloed af te geven. Bij gezonde darmen gaat dit allemaal goed. Maar bij beschadiging komen er gaten in de darmwand waar schadelijke, onverteerde stoffen doorheen gaan en in het bloed terecht komen. En dan begint de ellende! Eerst misschien alleen wat buikpijn, krampen of problemen met de stoelgang. Maar denk ook aan hoofdpijn, migraine, eczeem en andere allergische reacties. Als je hier iets van herkent kan het heel nuttig zijn om alle tarwe eens een poos uit je voeding te schrappen!

 

Veranderen en keuzes leren maken

Van nature vinden mensen het niet prettig om te veranderen! Je weet wat je hebt en niet wat je krijgt als je iets wilt veranderen. Heel logisch hoor. En voordat je het besluit neemt om een bepaalde aanpassing te doen, zul je voor jezelf een echt goede reden moeten hebben om die verandering door te voeren. Dat kan zijn omdat je steeds meer gezondheidsklachten krijgt of problemen met je gewicht. Vaak is het een combinatie van beiden. Als je bij jezelf denkt dat jouw klachten wel eens te maken kunnen hebben met je huidige voedingsgewoontes, waaronder tarwe, lijkt het me de moeite waard om dit te onderzoeken. De keuze is aan jou! Als je niets verandert, zal er ook niets verbeteren. Dat is een feit. Waar kies je voor?

 

Suikervrij in Balans

Wat is een maand op een mensenleven? Die vliegt over het algemeen toch voorbij! Een maand lang andere keuzes met het programma ‘Suikervrij in Balans’ kan je heel veel gezondheidswinst en duidelijkheid opleveren. Ga zelf ervaren wat het effect is op jouw gezondheid en gewicht. Je ontvangt heel veel informatie tijdens deze Suikervrije (en tarwevrije) Maand en natuurlijk ook recepten. Daarbij kun je me altijd vragen stellen als er iets niet duidelijk is. Lees de informatie eens door en kijk eens of je het samen met iemand kunt doen. Dan heb je steun aan elkaar en gaat het makkelijker.

De voordelen van Suikervrij in Balans

Meedoen met Suikervrij in Balans kan je enorm veel voordelen voor je gezondheid en gewicht opleveren! Kom eindelijk uit die vicieuze cirkel van maar blijven eten, je steeds ongezonder, ongelukkiger en zwaarder te voelen.

Gratis oriënterend gesprek aanvragen

Vraag hier een gratis en vrijblijvend oriënterend gesprek met me aan. Om me zo goed mogelijk op dit gesprek voor te bereiden stuur ik je een vragenformulier toe. Nadat je dit naar me teruggestuurd hebt, plannen we een afspraak in.