Omgaan met een Suikerverslaving

Er zijn nogal wat mensen die me vertellen dat ze een Suikerverslaving hebben. Door sommigen wordt dit niet begrepen of ze denken dat het niet bestaat! Hoe kun je nu aan Suiker verslaafd zijn? Ja, alcohol, roken en drugs, zelf gokken en gamen, daarvan is wel bekend dat je eraan verslaafd kunt zijn. Van Suiker wordt dat niet door iedereen geloofd of aanvaard. Ik ben ervan overtuigd dat het wél bestaat. Als je alleen al kijkt naar de problemen die mensen ervaren als ze willen minderen of stoppen met het suikergebruik, dan zegt dat mijns inziens genoeg!

Hunkering naar zoet

In de basis is een suikerverslaving een (enorme) hunkering naar ZOET! Met je verstand weet je prima te beredeneren dat het niet goed voor je is en eigenlijk heb je ook niet echt een hongergevoel, maar alleen al de gedáchte aan iets zoets doet je watertanden. Van koek en snoepgoed tot chocolade of een boterham met hagelslag… je zou er een moord voor begaan. Ook al haal je niets meer in huis, je gaat er in de avond voor naar de supermarkt of het benzinestation om iets te halen dat het verlangen naar zoet kan stoppen.

 

Afkicken

Zodra je je voorneemt om niet meer aan dat verlangen toe te geven, wordt het moeilijk. Je haalt niets zoets meer in huis (als dat al lukt in een gezin), eet alleen maar gezonde dingen en gaat op tijd naar bed om verleidingen te weerstaan. Dat lukt misschien 1, 2 of 3 dagen, maar veel langer gaat het écht niet! Je wordt chagrijnig en kribbig en je kunt maar aan 1 ding denken: je MOET iets zoets hebben. En wel NU! Oh… dat heerlijke gevoel, je komt tot rust en voelt je weer goed en happy. Voor een korte tijd dan. Daarna baal je enorm en ben je ervan overtuigd dat je geen wilskracht hebt. De gedachte kan opkomen dat het je nóóit gaat lukken om hiervan af te komen.

Maak een stappenplan

Het uitgangspunt is duidelijk: je erkent dat je een Suikerverslaving hebt. Als je besluit dat je hier iets aan wilt doen, weet dan ook dat er geen snelle oplossing is, er is geen toverformule die je er in 1 dag of zelfs 1 week vanaf helpt. Het is ook erg lastig om dit in je uppie te doen! Je kunt wel iets met jezelf afspreken, maar op de een of andere manier kom je die afspraken niet zo goed na als dat je ze met iemand anders maakt. Het handigste om te doen is om niet te ver vooruit te kijken. Maak een stappenplan met kleine stapjes. Per dag. Deel die stappen met iemand en vier het als een stap gelukt is! Daarover straks meer.

 

Lichamelijke oorzaken

Als je weet/merkt dat je zo’n enorme honger naar zoet hebt, kan het heel goed zijn dat jouw lichaam écht wel honger heeft…. maar niet naar zoet. Dat is alleen maar jouw vertaling hiervan! Je bent je er wellicht niet van bewust maar misschien is de gewoonte om iets zoets te nemen wel aangeleerd gedrag. Je dénkt dat je je lichaam voedt terwijl je het alleen maar vult. Om te onderzoeken of dit werkelijk zo is, zou je eens op een rijtje kunnen zetten wat je zoal op een dag eet en drinkt. Zijn dit werkelijk voedzame dingen voor je lichaam? Is het ook voldoende? Mocht je eraan twijfelen, kun je dit overzicht downloaden waarop je kunt zien waaruit een maaltijd zou moeten bestaan.

Andere oorzaken

Kom je in lichamelijk opzicht niets te kort, dan is het tijd om te kijken wat er nog meer mee kan spelen. Zoals ik hiervoor al schreef, kan het aangeleerd gedrag zijn. Misschien ben je gewend om iets zoets te nemen als je moe bent, boos, verdrietig, eenzaam of gefrustreerd. Kun jij voor jezelf nagaan of er zoiets speelt? Als je ontdekt dat dit inderdaad het geval kan zijn, dan is dat een begin. Het is wat het (nu) is, maar het hoeft niet zo te blijven. Het is maar een gewoonte en het is echt mogelijk om nieuwe gewoontes aan te leren. Begin ermee om te proberen te achterhalen wat voor jou de trigger is voor de enorme drang naar zoet. Als eerste merk je die drang op en zodra je dat doet, vraag je jezelf af: wat voel ik nu? Wat wil ik eigenlijk? Waar ben ik naar op zoek?

Onderzoeken

Met deze vragen ga je jezelf onderzoeken. Dat zal in het begin niet eenvoudig zijn! Voor je het weet, geef je misschien weer toe aan het verlangen naar zoet. Geef echter niet op. Dit heeft tijd nodig. Het is een gewoonte die misschien al heel lang bestaat, wees dus geduldig met jezelf. Geef jezelf nooit op de kop, dat heeft geen enkele zin. Alleen al het feit dat je bereid bent om op onderzoek uit te gaan is geweldig! Misschien helpt het om op te schrijven wat je opmerkt? Of je spreekt iets in op je voicerecorder op de telefoon. Probeer het maar eens!

Belonen

Ga aan het einde van elke dag bij jezelf na of je nieuwe inzichten hebt gekregen. En misschien is het je zelfs gelukt om van het zoet af te blijven! Het zou helemaal mooi zijn als je jezelf op een of andere manier kunt belonen voor deze (kleine) overwinning. Wat zijn dingen waar je blij van wordt? Een wandeling? Een boek lezen? Lekker uitgebreid in bad? Muziek luisteren? Het is heel belangrijk om een dag af te sluiten met iets positiefs, iets waarvoor je dankbaar bent. Als is het maar voor de zon, iets moois dat je gezien of gehoord hebt. Het kan van alles zijn.

Samen doen

Een andere mooie manier om te werken aan je suikerverslaving is om dit samen met anderen te doen. Hiervoor werk ik met een programma dat ‘Suikervrije Genieten’ heet. Dit is gebaseerd en geïnspireerd op het Sugarchallenge Original® programma. Ik heb er echter mijn eigen versie van gemaakt. Bij het programma ontvang je ook 6 weken lang recepten (weekmenu’s) ter inspiratie. Je krijgt verder veel achtergrondinformatie zodat je meer inzicht krijgt in wat je lichaam nodig heeft en wat de invloed van suiker op het brein is. Kennis zorgt voor inzicht en als je deze inzichten gaat toepassen volgt het resultaat vanzelf. Verder is er een Facebookgroep voor support van anderen en je kunt er ook je vragen aan mij stellen.

Meer informatie

Denk je dat dit iets voor jou is? Klik dan hieronder voor meer informatie. Naast ondersteuning in de Facebookgroep, kun je ook kiezen voor extra begeleiding via de mail en/of skype. Neem hiervoor dan zeker even contact met me op, want dat hoort niet bij het basis (zelfstandige) programma! Je kunt zeker ook voor een persoonlijk traject op maat kiezen: stuur me dan een mail. Dan maken we een afspraak en bespreken we jouw wensen.

De voordelen van Suikervrij Genieten

Suikervrij Genieten kan enorm veel voordelen voor je gezondheid en gewicht opleveren! Kom eindelijk uit die vicieuze cirkel van maar blijven eten, je steeds ongezonder, ongelukkiger en zwaarder te voelen.

Vind je dit artikel interessant? Deel het dan gerust!