Hoe goed slaap jij?

Veel vrouwen, die ouder zijn dan 40 jaar, hebben problemen met hun slaap. Misschien mannen ook wel, maar die spreek ik daar niet zo vaak over. Het is ook geen wetenschappelijke waarneming, maar iets wat ik vaak terug hoor in de praktijk, van mijn klanten. De problemen kunnen variëren van moeilijk in slaap kunnen komen of dit gaat juist wel gemakkelijk, maar na zo’n 2 tot 3 uur ben je weer klaar wakker! Ook kan het zijn dat je niet diep (genoeg) slaapt en vaak wakker wordt. De tijd dat je als een blok in slaap viel en pas de volgende ochtend weer je ogen opendeed, lijkt soms lang geleden.

Mogelijke oorzaken

Soms weet je van jezelf wel waarom je slecht slaapt. De oorzaken kunnen velen zijn! Voor de een is dat te lang naar een beeldscherm kijken, kort voor bedtijd, voor een ander zijn het spanningen of stress, van wat voor aard dan ook. Het kan ook zijn dat je (te) laat op de avond nog eet of misschien ben je gewend om nog een glaasje alcohol te drinken? Zelf merk ik dit laatste zeker op! Een glaasje wijn is af en toe heerlijk, maar ik weet dan bijna zeker dat ik die nacht meerdere keren wakker word. Tja, dat is dan een keuze die ik op dat moment maak.

 

Melatonine

Er is 1 hormoon dat een hele belangrijke rol speelt bij het in- en door kunnen slapen en dat is melatonine. Je lichaam maakt dit vanzelf aan, maar kan verstoord raken. Om melatonine aan te kunnen maken is er een stofje nodig dat tryptofaan heet. Wel eens van gehoord? Maar het is nog iets ingewikkelder: tryptofaan wordt omgezet in serotonine en dat wordt weer omgezet in melatonine.

TRYPTOFAAN –> SEROTONINE –> MELATONINE
Als je bijvoorbeeld te weining tryptofaan (via je voeding) binnenkrijgt óf het kan niet goed omgezet worden naar serotonine, dan maak je ook niet genoeg melatonine aan. WAT KUN JE DAAR AAN DOEN? Ik ga het hier heel simpel houden hoor, want er zijn natuurlijk ontzettend veel factoren die van invloed zijn op je hormoonhuishouding en slaap. Daar zijn boeken vol over geschreven! Het zou dus te simpel zijn om te zeggen dat je alleen maar hoeft te zorgen voor voldoende tryptofaan. Dat zou te kort door de bocht zijn. Toch kan het aanpassen van je voedingsgewoontes grote invloed op je slaap hebben! Deze aanpassingen zijn in mijn praktijk vaak: veel minder suiker en snelle koolhydraten eten, meer gezonde vetten en goede eiwitten. Bij het programma DeEetLijn worden supplementen geadviseerd, waaronder een zeer compleet plantaardig Aminozurencomplex, oftewel een eiwitpoeder. In dit complex zit het stofje tryptofaan wat dus bij kan dragen aan een betere nachtrust. Dat dit het geval is, kan ik zeker uit eigen ervaring bevestigen! En ook de klanten die het programma volgen, noemen dit vrijwel allemaal! Hoe fijn is dat?!

Overige factoren

Voor de omzetting van tryptofaan naar serotonine en daarna weer naar melatonine zijn diverse stofjes (vitamines en mineralen) nodig. Zoals zink, magnesium, calcium, vitamine B3, B5 en B6 en vitamine C. Magnesium is ook ideaal om voor het slapen gaan in te nemen omdat dit een ontspannende werking heeft. LET OP: neem géén magnesiumoxide (deze vorm wordt wel gebruikt bij verstoppingsklachten). Maar dat niet alleen. Ook de invloed van licht/donker heeft ermee te maken. En ook beweging (of liever: rust) vóór het slapen gaan. Alles beïnvloedt elkaar! Een stabiele bloedsuikerspiegel is ook erg belangrijk!

 

Conclusie

Als je meer wilt weten over bijvoorbeeld het programma De EetLijn en wat dit kan betekenen voor een gezonde nachtrust, stuur me een bericht! Dan hoor ik graag waarmee je geholpen wilt worden en vertel ik je welke mogelijkheden er zijn. Voel je welkom! Verder help ik vrouwen, vanaf 40 jaar, die maar blijven tobben met hun gezondheid en gewicht en hier helemaal klaar mee zijn! Je krijgt duidelijke en praktische voedingsadviezen, wordt persoonlijk en intensief begeleid, waarbij het herkennen en weglaten van SUIKER heel belangrijk is. Ik ben je stok achter de deur, vraagbaak, inspirator en persoonlijke gids naar een langdurig gezonde leefstijl. Wellicht is het volgen van een Suikervrije Maand wel het begin van een betere gezondheid en een goed slaappatroon voor jou!

De voordelen van een Suikervrije Maand

Een Suikervrije Maand kan je enorm veel voordelen voor je gezondheid en gewicht opleveren! Kom eindelijk uit die vicieuze cirkel van maar blijven eten, je steeds ongezonder, ongelukkiger en zwaarder te voelen.