Is het wel teveel maagzuur?

Veel mensen hebben er last van. Dat vervelende gevoel van, zo lijkt het, teveel maagzuur. Het komt omhoog in je slokdarm en lijkt te branden! Vaak treedt dit verschijnsel op na het eten van een bepaald voedingsmiddel of gewoon als je veel te véél hebt gegeten. Het voelt niet fijn en daar wil je zo snel mogelijk van af. Het lijkt in zo’n geval misschien alsof je te veel maagzuur hebt (het loopt immers vanuit je maag terug in je slokdarm). Maar is dit echt wel zo? Zou er ook wat anders aan de hand kunnen zijn? Iets waar je op een andere manier aan zou kunnen werken dan enkel de symptomen met medicatie te verlichten?

Medicatie

Vanuit mijn ervaring als dokters- en apothekersassistente weet ik dat ontzettend veel mensen medicatie tegen maagzuur (o.a. maagzuurremmers) járenlang gebruiken. En het lijkt te helpen. Het gevoel van zuurbranden blijft weg. Maar wat was nou de oorzaak van dat zuurbranden? Hebben al die mensen dan echt teveel maagzuur? Ik heb me hier eens een beetje in verdiept. De informatie heb ik uit 2 artikelen (1 en 2) van Richard de Leth gehaald én uit het boek ‘Waarom maagzuur goed voor je is‘. Ik zal hierna mijn samenvatting met je delen.

 

Maagzuur is belangrijk

Als eerste, logische, feit komt naar voren dat we maagzuur nodig hebben. Logisch, omdat het een nuttige functie heeft. Het zorgt voor een goede vertering van ons voedsel.  Als de vertering van ons voedsel niet goed verloopt, heeft dit een domino-effect op allerlei andere processen die daarna plaatsvinden. Zoals de opname van vele vitamines en mineralen tot het doden van bacteriën en schimmels. Maagzuur is dus heel belangrijk voor je gezondheid en moet niet onderdrukt of verminderd worden! Als tweede feit kwam ik tegen dat veel lichaamsfuncties verminderen naarmate we ouder worden. Zo ook de maagzuurproductie, dit is een normaal ‘verouderingsproces’. Daarom is het niet logisch dat veel (oudere) mensen teveel maagzuur zouden hebben! Dat zou tegennatuurlijk zijn.

 

Oorzaken

Het boek en de artikelen van Richard de Leth geven een andere kijk op het fenomeen dat mensen teveel maagzuur zouden hebben. Het feit dat mensen zuurbranden ervaren, wil niet zeggen dat dit komt door een teveel aan maagzuur. Zij geven een aantal veel aannemelijkere, oorzaken:

  • De onderste slokdarmsluitspier (overgang tussen slokdarm en maag) opent zich wanneer dit niet de bedoeling is. Maagzuur loopt terug in de slokdarm (reflux) en hier is de slokdarm niet tegen beschermd! Dit voelt onaangenaam en brandt!
  • Voedsel blijft te lang in de maag, door een tekort aan maagzuur (diverse oorzaken). Na verloop van tijd wordt de slijmlaag van de maag dunner door te lange inwerking van het maagzuur, waardoor deze niet goed meer beschermd is tegen dit zuur. Een branderig gevoel in de maag is het gevolg.
  • Er wordt niet voldoende maagzuur aangemaakt door minimale prikkeling van de zintuigen (er wordt steeds minder tijd besteed aan het klaarmaken van eten)
  • Te vaak eten zorgt voor steeds minder maagzuurproductie

Dus, als de slokdarmsluitspier goed werkt, zal er geen maagzuur terugvloeien in de slokdarm en als er voldoende maagzuur aanwezig is, zal de vertering vlotjes verlopen. Daar komt het op neer.

 

De oorzaak achter de oorzaak

Dan blijft de vraag over hoe het komt dat de slokdarmsluitspier niet goed werkt en hoe zorg je ervoor dat er voldoende maagzuur aanwezig is! Als ik daar nou eens even een kant en klaar antwoord op had! Het lichaam zit ontzettend mooi, maar ook heel complex in elkaar. Maar er zijn zéker een aantal dingen die je zelf kunt doen. Helpt dit niet (voldoende), dan is mijn advies om een goede orthomoleculair of kPNI therapeut te bezoeken, die samen met jou naar de oplossing zoekt. Hierna geef ik wat aanpassingen die je in ieder geval kunt toepassen.

 

Wat je zelf kunt doen

  • Neem de tijd om je eten klaar te maken en het op te eten. Laat de geuren en smaken goed tot je doordringen. Je zintuigen worden geprikkeld en de maagzuurproductie komt op gang.
  • Eet niet te vaak: 3 goede en volwaardige maaltijden per dag is voldoende!
  • Een eetlepel (verdund) citroensap of appelazijn vóór de maaltijd helpen om je spijsvertering beter te laten verlopen
  • Het hoofdeinde van je bed 15 cm verhogen
  • Stop met roken
  • Vermijd suikers en snelle koolhydraten
  • Drink minder alcohol
  • Wees voorzichtig voedingsmiddelen die voor jou irriterend werken (bijvoorbeeld: junkfood, koffie, scherpe specerijen, chocola, koolzuurhoudende dranken)
  • Draag loszittende kleding
  • Eet zo min mogelijk in de laatste 2 uur voordat je gaat slapen

Deze samenvatting is zeker niet volledig en enkel bedoeld om je eens na te laten denken over deze materie.

 

Eerst een gesprek of meteen actie?

Heb je naar aanleiding van dit blog behoefte aan een gratis en vrijblijvend oriënterend gesprek? Of wil je meteen aan de slag met een Suikervrije Maand, wat al heel veel gezondheidsvoordelen kan opleveren?!

Gratis oriënterend gesprek aanvragen

Vraag hier een gratis en vrijblijvend oriënterend gesprek met me aan. Om me zo goed mogelijk op dit gesprek voor te bereiden stuur ik je een vragenformulier toe. Nadat je dit naar me teruggestuurd hebt, plannen we een afspraak in.

De voordelen van een Suikervrije Maand

Een Suikervrije Maand kan je enorm veel voordelen voor je gezondheid en gewicht opleveren! Kom eindelijk uit die vicieuze cirkel van maar blijven eten, je steeds ongezonder, ongelukkiger en zwaarder te voelen.