Gluten, hoe zit dat nou?

Gluten staan aardig in de belangstelling de laatste tijd. Veel mensen blijken hier intolerant (coeliakie) of in mindere mate overgevoelig voor te zijn. In de supermarkten zijn hele schappen ingericht met glutenvrije producten. Tijd om het hier eens iets uitgebreider over te hebben.
Wat zijn gluten en waar zitten ze in? Laten we daar eens mee beginnen. Gluten is een eiwit dat uit 2 onderdelen bestaat: gliadine en glutenine. Dit gluten-eiwit vind je vooral in tarwe en producten die met tarwe gemaakt zijn of producten waar tarwe in verwerkt is (en dat zijn er ontzettend veel!). Verder vind je gluten in spelt, rogge en gerst.

Wat doen gluten?

Gluten staan aardig in de belangstelling de laatste tijd. Veel mensen blijken hier intolerant (coeliakie) of in mindere mate overgevoelig voor te zijn. In de supermarkten zijn hele schappen ingericht met glutenvrije producten. Tijd om het hier eens iets uitgebreider over te hebben.
Wat zijn gluten en waar zitten ze in? Laten we daar eens mee beginnen. Gluten is een eiwit dat uit 2 onderdelen bestaat: gliadine en glutenine. Dit gluten-eiwit vind je vooral in tarwe en producten die met tarwe gemaakt zijn of producten waar tarwe in verwerkt is (en dat zijn er ontzettend veel!). Verder vind je gluten in spelt, rogge en gerst.

 

Mogelijke klachten van gluten

Als je geen nadelige gezondheidseffecten ervaart van het eten van (veel) gluten, zul je niet geneigd zijn om ze te laten staan. Maar veel mensen weten niet dat de klachten die ze hebben, wellicht veroorzaakt kunnen worden door de gluten! En de klachten kunnen heel divers zijn, dat maakt het ook lastiger om te herkennen. Hierna zal ik wat klachten noemen die te maken kunnen hebben met intolerantie of overgevoeligheid voor gluten:
  • opgeblazen buik, buikpijn, winderigheid
  • chronische diarree of verstopping
  • ongewenste vermagering
  • hoofdpijn, migraine
  • gewrichtsklachten
  • algehele malaise, vage klachten, vermoeidheid
  • huidklachten, eczeem, psoriasis, jeuk
  • allergieën, hooikoorts

Als je vermoedt dat je overgevoelig zou kunnen zijn voor gluten, dan kun je twee dingen doen. Als je klachten echt heel heftig zijn, of je wilt uitsluiten of je geen coeliakie hebt, is het altijd verstandig om eerst even met je arts te overleggen of er getest kan worden of je coeliakie zou kunnen hebben. Vermoedt je dit niet en wil je het zelf uittesten, dan is de beste manier om hier achter te komen, om alle gluten eens minstens 2 weken te laten staan, 1 maand is nog beter. Merk je verbetering van je klachten? Ga na die periode dan weer eens iets eten met gluten en kijk hoe je erop reageert. Als je overgevoelig bent, zul je dit snel genoeg merken!

Over het algemeen zal je darmslijmvlies met een maand of 2 wel aardig hersteld zijn van de beschadigingen die gluten veroorzaakt hebben. Je kunt het proces ondersteunen met supplementen, hiervoor zou je een bezoek kunnen brengen aan een goede orthomoleculaire therapeut (bijvoorbeeld Petra in Lienden).

 

Glutenvrij in de supermarkt

Als laatste wil ik het nog even hebben over de glutenvrije producten die in de supermarkt te verkrijgen zijn. LET GOED OP!!! Blijf alert, blijf vooral de ETIKETTEN LEZEN!!! Denk niet dat deze producten per definitie gezond voor je zijn. De fabrikanten willen je dit namelijk wel graag laten geloven. Trap er niet in en blijf zelf opletten. Het gevaar is namelijk dat er veel SUIKER in de producten verwerkt is. Suiker is geen gluten, maar plakt wel. Dus vaak wordt dit als vervanging voor de gluten gebruikt 😡 !

 

P.S.

Ik bied ook mijn persoonlijke begeleiding aan als je aan je voedingsgewoontes wilt werken om gezonder en fitter te worden en een stabiel gewicht wilt bereiken. Dit is allemaal mogelijk door (grotendeels) suikervrij en glutenvrij te gaan eten. De begeleiding bestaat er deels uit om je te leren wat gezonde, suikervrije voeding is maar daarnaast is het haast nóg belangrijker om naar je gedrag te kijken. Want het gaat uiteindelijk om het blijvend aanleren van gezonde gewoontes. Hiervoor is een gedragsverandering nodig. Als jij je er niet van bewust bent waardoor je gedrag allemaal wordt beïnvloed, kun je dit ook niet veranderen. Ik kan je hierbij helpen en dat vind ik het allermooiste om te doen.

De voordelen van Suikervrij Genieten

Suikervrij Genieten kan enorm veel voordelen voor je gezondheid en gewicht opleveren! Kom eindelijk uit die vicieuze cirkel van maar blijven eten, je steeds ongezonder, ongelukkiger en zwaarder te voelen.

Gratis oriënterend gesprek aanvragen

Vraag hier een gratis en vrijblijvend oriënterend gesprek met me aan. Om me zo goed mogelijk op dit gesprek voor te bereiden stuur ik je een vragenformulier toe. Nadat je dit naar me teruggestuurd hebt, plannen we een afspraak in.