Hoeveel eetmomenten per dag?

De algemene richtlijn van het voedingscentrum en veel diëtisten is nog steeds dat je 5 tot 6 eetmomenten per dag nodig hebt om je bloedsuikerspiegel in balans te houden (de kachel brandende houden). Dit is ook wat ikzelf heel lang gedaan en geloofd heb. Het léék ook waar te zijn, want na 2 tot 3 uur kreeg ik echt weer trek en móest ik wel weer iets eten. Dus het klonk heel logisch. Toch had ik het gevoel dat het anders moest kunnen en ik ging op zoek. Oók omdat ik jarenlang problemen had om een stabiel gewicht te behouden. Ik kwam er achter dat niet alleen die 5 tot 6 eetmomenten invloed hebben, maar ook WAT je op die momenten eet of drinkt.

Wat werkt voor jou?

Zoveel mensen, zoveel verschillende meningen, wordt er wel eens gezegd. En dat is zeker zo in voedingsland! Daarbij komt dan nog dat niet alle adviezen voor iedereen dezelfde uitwerking hebben. Zo kun je aardig in de war raken van dit alles en maar gewoon doorgaan met het voor jou bekende patroon. Toch wil je iets veranderen en ga je op zoek naar informatie. Er zijn zeker een aantal basisprincipes die voor iedereen goed zijn, maar daarbij heeft iedereen zijn eigen voorkeuren, aanleg en mogelijkheden. Dan gaat het er niet om wie er gelijk heeft, maar dat je gaat kijken naar wat voor jou werkt! Daarom is er geen eenduidig advies dat voor iedereen hetzelfde uitpakt en is het geven van voedings- en leefstijladviezen altijd maatwerk.

 

Bloedsuikerbalans

Zoals hiervoor al vermeld staat, zouden meerdere eetmomenten per dag goed zijn om je bloedsuikerspiegel in balans te houden. Op zich is dit een goed uitgangspunt want een mooie gelijkmatige bloedsuikerbalans voelt goed. En hierover zijn veel misverstanden. Als je vaker per dag eet, en dan vooral koolhydraatrijke producten, ontstaan er enorme pieken en dalen in je bloedsuikerspiegel. Dit is natuurlijk ook een soort balans, maar wel eentje waar je doodmoe van wordt. Je zit in de suikerverbranding. Je lichaam is van nature echter gebouwd om vetten te verbranden. De energie komt dan veel geleidelijker vrij levert bijna 4 x meer energie dan glucose! Dit voel je doordat je ruim voldoende energie hebt en je hongergevoel verdwijnt. Dat is nog eens handig! Per saldo heb je dus veel minder voedsel nodig, mits je het juiste voedsel neemt en je krijgt er óók nog eens meer energie van. Wie wil dit nou niet?

 

Meer vet/eiwit = minder suiker = minder eetmomenten

Vanuit mijn visie én ervaring (ook die van mijn klanten) komt het hierop neer: als je je voedingsgewoontes gaat aanpassen zodat je méér gezonde vetten en eiwitten binnenkrijgt en minder suiker en snelle koolhydraten dan heb je vanzelf minder eetmomenten nodig. Je hebt veel langer een verzadigd gevoel en ruim voldoende energie. Je bloedsuikerspiegel gaat als het ware meer geleidelijk aan golven dan heftig schommelen met pieken en dalen. Dat geeft veel meer rust en balans. Het omschakelen van de suikerverbranding naar de vetverbranding kan voor sommigen lastig zijn. Het hangt er o.a. van af hoe je huidige voedingsgewoontes er NU uitzien. Hoe radicaler je kiest voor de omschakeling, hoe sneller je lichaam de omschakeling oppikt.

 

Omschakelen?

Er zijn heel goede boeken en andere informatiebronnen te vinden waaruit je kunt leren hoe je je voedingsgewoontes kunt aanpassen en om kunt schakelen van een suikerverbrander naar een vetverbrander. Toch gebeurt het vaak dat je op een gegeven moment vastloopt. Je kunt het best een tijdje volhouden en je merkt dat het werkt, maar er komt een moment dat je tóch weer terugvalt in je oude gewoontes. Als je op dit punt beland bent, is het tijd om hulp te zoeken. Hulp van iemand die weet en ervaren heeft hoe dit werkt en jou door deze fase heen kan helpen. Het is ontzettend belangrijk om te leren welke factoren er nog meer invloed hebben. Zodra je dit gaat leren waarnemen en begrijpen, dán kun je pas echt stappen naar een blijvende verandering gaan zetten. Wil je weten hoe dit werkt? Als je dit eenmaal doorkrijgt, kun je dit de rest van je leven toepassen. Moeiteloos!

 

Een Suikervrije Maand = Suikervrij Genieten

Lijkt het je fijn om te ervaren dat je met minder eetmomenten langer verzadigd bent en ook nog eens méér energie krijgt? Wil je een start maken om je bloedsuikerspiegel mooi in balans te krijgen? Verlang je er naar om je gezonder te voelen en wat kilo’s af te vallen? Doe dan mee met mijn programma Suikervrij Genieten. Dit programma is gebaseerd op het Sugarchallenge Original® programma. Het is een compleet online programma dat je geheel zelfstandig kunt volgen, maar waarbij je ook voor extra persoonlijke begeleiding kunt kiezen. Als je wilt, doen we vooraf en na afloop een Total Bodyscan om je resultaten te monitoren. Je kunt dit programma voor jezelf volgen, maar je kunt ook iemand zoeken die het samen met jou wil doen, voor wat meer steun! DOE JE MEE? Klik dan op de knop hieronder voor meer informatie.

Suikervrij Genieten

Doorbreek je Suikerverslaving
Door mee te doen aan Suikervrij Genieten leer je op een eenvoudige en praktische manier hoe je Suiker kunt herkennen en vermijden. Je wordt je er stap voor stap van bewust hoe een gezond voedingspatroon er uit hoort te zien en waarom. Inclusief veel recepten om jou te helpen en inspireren!

Coaching op maat

Persoonlijk maatwerk
In een persoonlijk coachingstraject staat maatwerk voorop. Jouw huidige voedingsgewoontes, wensen en mogelijkheden zijn het uitgangspunt. Waar wil je aan werken? Wat vind jij het belangrijkste? Welk tempo past bij jou? Hoeveel en wat voor soort hulp heb je nodig?